- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Avfall och återvinning
- Avgifter och regler
- Undantag från sophämtning och slamtömning
Undantag från sophämtning och slamtömning och slamtömning
Enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna kommunalt avfall till sin kommun för borttransport och behandling. Därför kan man inte hur som helst säga upp sin sophämtning eller slamtömning. I vissa fall kan man enligt föreskrifterna för avfallshantering ansöka om dispens eller uppehåll.
Dispens från hämtning av restavfall (sk brännbart)
Dispens från skyldigheten att lämna restavfall till kommunen kan medges om fastighetsinnehavaren på ett godtagbart sätt själv kan ta hand om sitt kommunala avfall. Som regel lämnas inga dispenser för året runt boende utan endast för fritidshus om vissa kriterier uppfylls tex att matavfallet komposteras och att källsortering görs. Samt att fritidshuset endast används för nödvändigt tillsynsbehov.
För att få dispens ska en skriftlig ansökan lämnas till miljö- och byggenheten som därefter prövar ärendet. Om man får dispens gäller den i tre år, därefter måste ny ansökan lämnas in.
Skyldigheten att enligt avfallstaxan betala grundavgift kvarstår även om man får dispens.
Uppehåll i hämtning av avfall och slam
Året runt boende:
Om man inte ska bo i huset under en sammanhängade tid om minst sex månader kan man ansöka om uppehåll i hämtning. Det ska göras minst en månad innan avsedd period.
Fritidsboende:
Om man inte ska använda sitt fritidshus alls under hela hämtningssäsongen maj till september kan man ansöka om uppehåll i hämtning. Det ska göras minst en månad innan dvs innan 1 april.
Uppehåll i hämtning medges för maximalt två år. För att få uppehåll ska en skriftlig begäran lämnas till Tekniska enheten. Maila till vare@solleftea.se eller skriv ett brev.
Skyldigheten att enligt avfallsstaxan betala grundavgift kvarstår även om man får uppehåll i hämtning.