Lyssna på sidan Lyssna

Avgifter och regler

Hanteringen av avfall och slam under kommunens ansvar enligt miljöbalken finansieras enbart genom avfallsavgifter. Inga skattemedel används och verksamheten är inte vinstdrivande. Regler för sophämtning och slamtömning hittas i "Föreskrifter om avfallshantering" som kommunen har utfärdat. Dessa finns att läsa längst ner på sidan.

Det här säger lagen om avfallshämtning

Enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt kommunala avfall till sin kommun för borttransport och behandling.

Lagen finns för att skydda oss och miljön från bland annat ohyra, spridning av sjukdomar och gift.

Det är bara kommunen och av kommunen anlitad entreprenör som har tillstånd att transportera avfall. Du får inte heller själv köra ditt hushållsavfall från ditt fritidshus till, exempelvis ditt sopkärl vid den permanenta bostaden, eller till en återvinningscentral. Till återvinningscentral får endast grovsopor transporteras.

Betalning

Fakturering av abonnent med avfallsabonnemang sker normalt varannan månad- eller årsvis. Det finns även möjlighet att välja månadsdebitering.

Efter utförd slamtömning sker debitering nästkommande månad.

Har du Kivra får du dina fakturor gällande avfallshämtning dit. Vill du inte få de i Kivra väljer du det i Kivras app.

Avgifter för avfallshämtning

Avfallshämtningsavgiften består av tre avgifter - grundavgift, hämtnings/tömningsavgift samt viktavgift. Grundavgift och hämtnings/tömningsavgift är fasta kostnader. Viktavgiften är rörlig och bestäms av hur mycket du lägger i kärlet.

Grundavgift

Grundavgiften är en fast årsavgift som du måste betala oavsett hur mycket eller lite avfall som du väljer att lägga i kärlet. I grundavgiften ingår även möjligheten att nyttja återvinningscentralen och grovsopsinsamlingen samt att lämna in farligt avfall vid miljöstationer för privatpersoner.

Grundavgifter för olika kundkategorier

 

kr inkl. moms

En- och tvåfamiljshus

1161

Fritidshus

929

Flerbostadshus, per lägenhet

697

Verksamhet

581

Hämtningavgift/tömningsavgift

Hämtningsavgiften är en fast årsavgift vars storlek beror på hämtningsintervall och storlek på kärl. Ordinarie hämtningsintervall är var fjortonde dag. Tätare intervall kan beställas av kundservice.

Kärl med hämtningsintervall var 14:e dag, hämtning året runt

Kärltyp

kr inkl. moms

Brunt 140 liter

716

Grönt 190 liter

656

Svart tvådelat 240 liter

991

Grönt 370 liter

1028

Grönt 660 liter

1445

Kärl med hämtningsintervall varje vecka, hämtning året runt

Kärltyp

Kr inkl. moms

Brunt 140 liter

1354

Grönt 190 liter

1268

Svart tvådelat 240 liter

1833

Grönt 370 liter

1995

Grönt 660 liter

2732

Kärl med hämtningsintervall var 14:e dag, hämtning fritidshus

Kärltyp

Kr inkl. moms

Brunt 140 liter

628

Grönt 190 liter

443

Svart tvådelat 240 liter

511

Grönt 370 liter

552

Gemensam uppställningsplats, viktavgift ingår

803

Viktavgift

Viktavgiften debiteras per kg avfall som du lagt i kärlet. Den debiteras vid hämtning av alla typer av kärl för mat- och restavfall.

Viktavgift för matavfall: 1,25 kr/kg (inkl moms)

Viktavgift för restavfall: 2,50 kr/kg (inkl moms)

Sopkärlet vägs två gånger - när kärlet lyfts och när kärlet ställs ner. Skillnaden är den vikt som avfallet väger och som du som kund får betala. Vid vägning av tvåfackskärl görs detta två gånger per kärl för att få separata vikter för matavfallet och restavfallet. Har inte alla sopor ramlat ur kärlet betalar du inte för dem. Det är bara sopor som ramlar ut som du betalar för.

Vågen på sopbilen har en felmarginal på plus eller minus 1 kg. Det innebär att det är acceptabelt att tex 1,2 kg avfall antingen kan registreras som 0,2 kg eller 2,2 kg. Vi debiterar endast hela kilon vilket betyder att på fakturan kan detta bli antingen 0 eller 2 kg. Men även 1 kg om vikten har registrerats som tex som 0,8 kg eller 1,1 kg.

Dragväg

Avfallskärl som ställs ut för tömning ska stå max 1,6 meter från där sopbilen stannar. Står kärlet längre bort måste chauffören gå ut och hämta kärlet vilket medför en extra kostnad. Är det inte möjligt att ställa kärlet inom 1,6 meter från där sopbilen stannar så måste du kontakta kommunen för att göra upp om var kärlet ska stå och för att ändra abonnemanget med tilläggskostnaden för dragväg. Detta gäller för kärl i storleken 140 liter till 660 liter. Om du i vanliga fall inte har dragväg och glömmer att ställa ut sopkärlet på tömningsdagen så kommer kärlet inte bli tömt.

Hämtningavgifter/tömningsavgifter för kärl med dragväg

Hämtningsintervall var 14:e dag, hämtning året runt. Dragväg 1,6-50 meter.

Brunt 140 liter

716

Grönt 190 liter

1127

Svart tvådelat 240 liter

1511

Grönt 370 liter

1115

Grönt 660 liter

4445

Hämtningsintervall varje vecka, hämtning året runt. Dragväg 1,6-50 meter.

Kärltyp

Kr inkl. moms

Brunt 140 liter

1354

Grönt 190 liter

2210

Svart tvådelat 240 liter

2881

Grönt 370 liter

2168

Grönt 660 liter

8732

Hämtningsintervall var 14:e dag, hämtning fritidshus. Dragväg 1,6-50 meter.

Kärltyp

Kr inkl. moms

Brunt 140 liter

681

Grönt 190 liter

644

Svart tvådelat 240 liter

715

Grönt 370 liter

694

Felsorteringsavgift

Om otillåtet avfall läggs i behållare avsedda för annat avfall har kommunen rätt att ta ut en
felsorteringsavgift efter två skriftliga påpekande om felsortering. Otillåtet avfall kan vara brännbart avfall i matavfallskärlet eller farligt avfall, elavfall, grovavfall i kärlet för brännbart. Storleken på felsorteringsavgiften hittar du i renhållningstaxan längst ned på sidan.

Avgifter för slamtömning

Avgifter för slamtömning med tilläggsavgifter ingår i taxan för kommunalt avfall, se taxan längst ner på sidan.

Slammet i enskilda avloppsanläggningar klassas som kommunalt avfall och enligt miljöbalken är det endast kommunen, eller den entreprenör som kommunen har utsett, som får tömma och transportera bort kommunalt avfall. Det innebär att slam inte får tömmas eller transporteras på något annat sätt.