Lyssna på sidan Lyssna

Hämtning av avfall i kärl

Avfallet samlas in i tvådelade kärl för mat- och restavfall i villahushåll. I flerfamiljshus samlas restavfall och matavfall in i olika kärl. Restavfallet som samlas in tas om hand genom förbränning i Korstaverket, Sundsvall. Genom att förbränna soporna kan man utvinna energi som kan användas till värme- eller elproduktion. Matavfallet rötas i Härnösand och blir till biogas och biogödsel.

Vilken dag töms mitt sopkärl?

Skriv in gatuadressen med gatunummer för att se när vi tömmer ditt kärl. Tänk på att du behöver skriva ut hela adressen, inklusive gatunummer, för att få rätt tömningsdag.

Klicka på ladda ner för att spara tömningsdagarna som PDF.

Hur går tömningen och vägningen av tvåfackskärl till?

Sopkärlen töms med en sopbil som har två skilda fack. Här kan du se två filmer på hur det går till:
Film 1 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Film 2 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sopkärlet vägs två gånger - när kärlet lyfts och när kärlet ställs ner. Skillnaden är den vikt som avfallet väger och som du som kund får betala. Har inte alla sopor ramlat ur kärlet betalar du inte för dem. Det är bara sopor som ramlar ut som du betalar för.

Sålt eller köpt hus?

Har du sålt eller köpt hus måste ny ägare anmälas till kommunen. Finns en e-tjänst och blankett för detta, klicka på länken längst ner.

Hämtning vid fritidshus

Vid fritidshus hämtas sopor var fjortonde dag under perioden 1 maj till 30 september. I en del större sommarstugeområden finns gemensamma sopkärl, men finns inte det kan även fritidshus ha egna kärl.

Dela sopkärl med en granne?

Närliggande fastighetsinnehavare eller nyttjanderättshavare kan efter ansökan till kommunen dela sopkärl, se blankett längst ner. Vid utnyttjande av gemensamt kärl för flera fastigheter ligger avgiftsskyldigheten gentemot kommunen för taxans rörliga del på den fastighetsägare där kärlet är registrerat. Fastighetsinnehavare som utnyttjar delat kärl betalar full grundavgift och 50% av hämtningsavgift för renhållning och faktureras separat. Hushåll kan dela på ett 240 L kärl.

Prisexempel för delat 240-liters kärl:

Grundavgift (1161 kr) + hämtningsavgift (0,5*991 kr) = 1656,5 kr per år.

Viktavgift tillkommer och faktureras fastighetsägaren där kärlet är registrerat.

Kan inte även förpackningar och tidningar samlas in vid fastighet?

Fram till 1/1 2024 hade kommunen bara ansvar för att samla in restavfall och matavfall.

Nu har kommunen även ansvar för förpackningsinsamling från hushåll och verksamheter som är samlokaliserad med hushåll (som har anmält att de vill ha kommunal insamling). Producenterna ska ersätta kommunerna för kostnader kopplat till detta.

För närvarande samlar kommunen in förpackningar på återvinningsstationer på flera olika platser i kommunen.

Från 2027 ska kommunen samla in förpackningar (plast-, pappers-, metall- och glasförpackningar) fastighetsnära. Även här omfattar det hushåll och verksamheter som har avfallshantering samlokaliserad med hushåll. Planen är att kommunen ska samla in detta genom att ställa ut fler tvådelade sopkärl till varje hushåll. Exakt hur detta ska se ut är inte klart.

Från och med 1 jan 2022 är det kommunens ansvar att samla in tidningar, innan har det varit producentansvar. Här finns det inget krav på att det ska samlas in vid fastighet, så kommunen kommer fortsätta att samla in tidningar på återvinningsstationer och återvinningscentraler.

Tänk på!

  • Sopkärlet töms mellan 06:00 och 21:00.
  • Skotta och sanda kring sopkärlet.
  • Enskilda vägar måste vara farbara för sopbilen. Det innebär att vägen ska hålla för en lastbil och att inga grenar och kvistar hänger in över vägen. På vintern ska vägen plogas och sandas.
  • Fyll inte mer sopor i kärlet än att locket kan stängas. Packa inte heller kärlet, då kan sopor fastna och ramlar då inte ut vid tömning.
  • Har du mycket sopor en vecka kan du ställa ut en extrasäck på tömningsdagen
  • Lägg inga lösa sopor i kärlet, förpacka dem i påsar. Gäller även aska från till exempel grillning och andra dammande avfall. Vid grillning tänk på att blöta askan så att det inte tar eld i sopkärlet.

Har du frågor om sophämtning?

Har du frågor om sophämtning tar du kontakt med kommunen på 0620-68 20 00. Till exempel byte av kärl, ägarbyte, fakturafrågor, priser, sortering eller extra tömning.

Har du däremot mer specifika frågor om själva sophämtningen, till exempel varför du inte fått ditt sopkärl tömt, kan du kontakta Allmiljö direkt på 0620-100 20.