Statusuppdatering för Ramselebron: Undersökningar och framtida åtgärder
År 2021 övertog Sollefteå kommun ansvaret för vägunderhållet från Ramsele vägförening, vilket inkluderade ansvaret för bron och pågående utredningar kring dess skick. Sedan dess har kontinuerliga inspektioner genomförts, bland annat med hjälp av dykare för att undersöka brons fundament.
Ett reparationsarbete påbörjades under 2023 vilket dock fick avbrytas då ej tidigare kända fel upptäcktes. Den initiala utredningen pekade på ett möjligt byggfel, där cementpastan och stenmaterialet i betongen hade separerat. Fördjupade undersökningar med dykningar och provtagningar av bottenplattorna har utförts och det har konstaterats att betongpelarna ej ansluter till fast betong i brofundamenten på älvbotten. Slutsatsen från de utredningar som gjordes var att bron behövde stängas för biltrafik.
Tekniska utredningar och granskningar
I maj 2024 fick ett konsultföretag i uppdrag att utarbeta ett förslag för att renovera brons bottenplattor. Deras rapport, som levererades i juli, föreslog att man skulle bygga en pålbrygga och förstärka betongen kring bottenplattorna för att fördela belastningen från stöden till marken under bron. Kostnaden för dessa åtgärder uppskattades till 24 miljoner kronor, exklusive eventuella kostnader för miljöprövningar och administrativa utgifter.
Rapporten påpekade att det fanns en möjlighet att åter öppna bron för persontrafik under vissa förutsättningar. Om en avrostningskontroll visade att sponten kring det södra mellanstödet var intakt och inga förändringar hade upptäckts, skulle bron kunna öppnas för fordonstrafik. Dock betonades att detta förutsatte regelbundna inspektioner och noggranna kontroller av brons skick för att säkerställa att inga nya sättningar eller skador uppstod.
Detta öppnande av bron förutsatte dock att stödpelarna anslöt till hård betongyta under pelarna, djupare granskning av filmer och provtagning från dykare visar att denna förutsättning saknas. I och med att anslutning till fast betong i botten saknas behöver även renoveringsutredningen kompletteras med en lösning där påverkan från sidokrafter i form av islast hanteras.
Försiktighetsprincipen gäller
Säkerheten när det gäller brokonstruktioner är av yttersta vikt för att skydda människors liv. En bro som inte är säker kan leda till allvarliga olyckor, med potentiellt katastrofala konsekvenser för både individer och samhällen. Därför är det avgörande att beslut som rör underhåll, reparation eller nybyggnation av broar baseras på noggranna utredningar och riskbedömningar.
Detta innebär att försiktighetsprincipen är särskilt relevant för broar. Om det finns någon osäkerhet kring en bros säkerhet kan konsekvenserna av ett felaktigt beslut vara katastrofala.
Mot bakgrund av detta har kommunen beslutat att inte återöppna bron för fordonstrafik förrän det finns en tydlig samsyn och ett gediget underlag som säkerställer att ett återöppnande kan ske utan att utsätta trafikanterna för onödiga risker.
Pågående utredningar
Just nu slutförs en upphandling av tekniska konsulter för brokonstruktioner. De tekniska konsulterna ska utreda tillvägagångssätt samt kostnader för alternativen rivning, reparation och nybyggnation av bron. Ett färdigt underlag väntas vara klart att redovisa för kommunstyrelsen under första kvartalet 2025.
Film
Företaget Sventab genomförde dykningar och undersökningar av brons fundament. Resultatet visar att betongen som ska utgöra fundamentet är i dåligt skick och att fundamentet till vissa delar består utav grus.